Updated : nov 30, 2018 in Marketing

Beeldschermen te pas en te onpas gebruikt

Wanneer je over de snelwegen rijdt, vallen steeds vaker de felle beeldschermen met reclames op. Ze halen je focus weg van het rijden en kunnen gevaarlijk zijn voor het verkeer. Of je jouw reclame op deze plek wilt hebben, dat valt te betwijfelen. Reclames of andere uitingen via narrowcasting, moeten dus goed doordacht zijn. Niet alleen de boodschap zelf, maar ook de plek.

Een voorbeeld van toepassingen van narrowcasting

Wanneer spelen beeldschermen of andere oppervlakken (zoals bijvoorbeeld een klok of kalender) een belangrijke rol? Dat kan zijn als je de trein wilt halen, als een deadline voor de lancering van een nieuw product nadert, als de overgang van het oude naar het nieuwe jaar er is of als je bijna jarig bent. Op een of andere manier heb je dan graag duidelijke informatie waar je naar kunt kijken, zodat je er betekenis aan kunt geven. Zie je op het scherm van de NS dat je trein vijf minuten vertraging heeft bij binnenkomst in de stationshal, dan hoef je niet meer te rennen en kun je rustig aan doen. Komt de verjaardag van je partner dichterbij, dan wordt het tijd om een cadeau te gaan halen. Dit zijn mooie voorbeelden van hoe je je als particulier niet eens meer bewust bent van alle schermen met informatie om je heen.

Deadlines

Binnen het bedrijfsleven spelen deadlines vaak een belangrijke rol. En hoewel je er niet op elk moment van de dag mee geconfronteerd hoeft te worden – want dan schiet je vooral in de stress – is het wel handig om ’s ochtends bij binnenkomst te zien hoeveel dagen er nog resteren tot de deadline. Op deze manier heeft iedereen binnen het bedrijf dezelfde informatie. En heeft jouw afdeling een andere deadline, dan weet je wel waarom die collega van de andere afdeling even niet zo snel reageert. Communicatie via narrowcasting werkt als het eenduidig en voor iedereen is.