Een infographic wordt steeds frequenter gebruikt in de communicatie van organisaties, stichtingen en overheden. Door middel van een infographic wordt informatie op een efficiënte wijze overgedragen op het publiek. Er zitten nog meer pluspunten aan een infographic.
De voordelen van een infographic
Compact en volledig
Een infographic is zeer compact maar er kan wel veel info toegevoegd worden. De zender wordt in principe gedwongen om de informatie helder en kort te verwoorden. Hierdoor is het mogelijk om veel tekst en cijfers te verwerken in een infographic. Door bijvoorbeeld grafieken te gebruiken wordt informatie op een schematische en compacte wijze weergegeven.
Begrijpelijk
De infographic blijft niet alleen passend in ons geheugen hangen, de illustratie wordt ook zeer snel begrepen. Een infographic wordt door het visuele aspect veel sneller begrepen dan een alinea aan tekst. Ook wordt de informatie door diverse niveaus en leeftijden in één keer begrepen, vanwege de duidelijk, het schematische karakter en de herkenbare beelden.
Attentiewaarde
(Bron: “Eyetracking the News” (2007)
De spanningsboog van je publiek is vandaag de dag vastgesteld op 8 seconden. dat is een vrij korte spanningsboog, vooral wanneer je wat informatie wilt vertellen. Het publiek voelt zich sneller aangetrokken tot de infographic dan tot gebruikelijke tekst. De attentiewaarde van een infographic is vele malen hoger dan van een gewone tekst. Het publiek is veel sneller geneigd de tekst te lezen in de infographic, zeker 87% van de mensen doet dit. Terwijl men bij een gemiddelde tekst in 41% maar de gehele tekst leest.
En nu de vraag: Waarom zou ik een dure infographic laten maken? Ten eerste, infographics kunnen al tegen een zeer scherp tarief opgesteld worden. Daarnaast zitten er vele voordelen aan het opmaken van een infographic.
Creativiteit
Een infographic kun je vormen naar de huisstijl van je bedrijf. Zo is het eventueel om je bedrijfskleuren door te voeren in de infographic en om eventueel het logo toe te voegen. Wanneer de infographic op Social Media veel gedeeld wordt, ziet men direct bij welk onderneming de infographic vandaag komt. En dat zorgt weer voor extra naamsbekendheid.
Ook kun je veel creativiteit kwijt in een infographic. Geen langgerekte, saaie teksten maar een veelkleurig, visueel geheel. Flitsende beeldende kenmerken die direct opvallen en duidelijk zijn.
Informatie blijft hangen
Een van de grootste pluspunten is dat een infographic duidelijker overkomt op het publiek en beter blijft hangen. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat we voor 80% onthouden wat we gezien hebben. Daar tegenover staat dat we maar 20% onthouden van de dingen die we gelezen hebben.
Wat is een infographic?
Een infographic is een zeer goed en handig marketingmiddel. Met één afbeelding kun je veel vertellen en ook veel informatie beeldend maken. Daarnaast heeft het lezende publiek de mogelijkheid om de infographic te delen op Social Media. Vandaar wordt het publiek nog groter. Kijk maar eens op Pinterest of Instagram, op deze kanalen zie je zeer veel infographics voorbij komen.
Een infographic is een informatieve afbeelding waarin tekst en beeld samengevoegd worden. Informatie wordt hierdoor op een visuele wijze weergegeven. Een infographic wordt meestal opgesteld door een grafisch vormgever. Er zijn ook verschillende kosteloze programma’s om een beperkte infographic zelf te maken.