Andeko
Image default
Bedrijven

Het beste uit je bedrijf halen

Doelstellingen van een bedrijf kunnen elk jaar veranderen. Het ene jaar zal de focus meer liggen op het motiveren van de werknemers en het andere jaar is het doel om een zo hoog mogelijke winst te behalen. Het is voor elk bedrijf verschillend welke doelstelling dat jaar passend is. Het ene bedrijf is namelijk nog aan het groeien terwijl het andere bedrijf moeite heeft met het behouden van zijn werknemers. Dit artikel zal enkele doelstellingen van bedrijven op een rijtje zetten en tips geven om deze doelen te behalen.

Duurzaam

Een van de doelstellingen die tegenwoordig vaak worden gebruikt is een duurzaam bedrijf worden. Met de opwarming van de aarde hechten mensen hier steeds meer waarde aan. Een bedrijf dat negatief in de media komt doordat het een grote CO2-voetafdruk heeft, zal dit snel merken aan de verkoopcijfers. ISO 14001 is daarom een standaard die wordt gebruikt voor milieumanagement. Het draagt bij aan de duurzaamheid en energiebesparing binnen een organisatie. Door richtlijnen voor te schrijven voor bepaalde processen, zorgt ISO 14001 ervoor dat een bedrijf verduurzaamt.

Motiveren werknemers

Het behouden van werknemers kan als lastig worden ervaren door veel werkgevers. Werknemers zijn namelijk goed beschermd tegen de werkgever, maar dit is andersom niet hetzelfde. Zodra een werknemer ervoor kiest om bij een ander bedrijf te gaan werken, heeft diegene hier veel vrijheid in. Dit resulteert in een werkgever die weer opzoek moet naar een nieuwe werknemer. Dit willen veel werkgevers daarom voorkomen en dit doen ze door hun werknemers te motiveren. Dit kan door middel van een bonus of leuke bedrijfsuitjes, maar ook complimentjes en werknemers de kans geven zich verder te ontwikkelen kan leiden tot gemotiveerd personeel.

Kwaliteit

Als laatste is een goede kwaliteit ook een belangrijke doelstelling. Producten met een goede kwaliteit kunnen er namelijk voor zorgen dat het product meer verkocht wordt. Consumenten zullen het product namelijk positief ervaren en hier met hun omgeving over praten. Op deze manier kan slechte kwaliteit ook leiden tot verminderde verkoopcijfers. Een slechte kwaliteit heeft niet alleen invloed op de verkoopcijfers, maar ook op de reputatie van het bedrijf. Consumenten zullen namelijk slechte recensies achterlaten en terughoudend zijn als het gaat om nieuwe producten kopen van dat bedrijf. Om het kwaliteitsprobleem op te lossen, kunnen bedrijven zich laten certificeren met ISO 9001. Dit is een internationale norm die ervoor zorgt dat de kwaliteitsmanagement systemen op peil blijven.