Andeko
Onderwijs

Vakoverstijgend leren met theater en muziek

Theater en muziek op school

In eerste instantie klinkt het misschien alsof het aanbieden van theater en muziek op middelbare scholen meer gedreven wordt door zaken als amusement en groepsbinding, dan door educatieve doeleinden. Maar niets is minder waar. Om te beginnen met muziek. Ieder mens is namelijk gevoelig voor muziek! Muziek heeft dan ook een ontzettend positief effect op het brein. Tenminste: als we hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder moeten geloven. Hij zegt dat muziek binnenkomt in hersengebieden waar ook stress ontstaat en dat het daar een dempend effect kan hebben op die stressgevoelens. Oftewel: muziek op school helpt jongeren ontspannen. Theater is op haar beurt ontzettend goed voor het ontwikkelen van onder meer het inlevingsvermogen, iets waar jongeren nog volop mee bezig zijn. Het organiseren van muziekworkshops en theaterworkshops op de middelbare school is dan ook van enorme toegevoegde waarde aan het normale lesprogramma.

Theaterworkshops: even iemand anders zijn

Stem, gezichtsuitdrukking, lichaam: een theaterworkshop stimuleert jongeren om te verbeelden. Ze worden op alle niveaus uitgedaagd om aan de slag te gaan met hoe het is om je in een bepaalde situatie te bevinden of een bepaalde emotie te voelen. Een enorme stimulatie van hun inlevingsvermogen dus! Een onwijs handige levensvaardigheid voor nu én om later mee te nemen het volwassen leven in. Net als spreken en jezelf durven laten zien voor een publiek: nog zoiets moois waar theater toe uitnodigt en uitdaagt.

Wiskunde en taal: daar zit muziek in

Als er één kunstvorm is die leerlingen stimuleert om vakoverstijgend te leren, dan is het wel muziek. Wist je dat wiskunde en muziek heel nauw aan elkaar verwant zijn? Dat weten we al heel lang: Pythagoras was al bezig met het vinden van de wiskundige wetten achter toonladders en melodieën. Het is dan ook niet zo gek dat een muziekworkshop veel meer is dan plezier maken en ontspannen. Muziek daagt leerlingen uit om aan de slag te gaan met ritme en patronen, stimuleert hun ruimtelijk inzicht en prikkelt hun vermogen tot abstract denken. En dat alles op een leuke, natuurlijke manier. Gevoelsmatig logischer misschien, is de link tussen muziek en taal. Een workshop songwriting bijvoorbeeld stimuleert zonder twijfel de muzikaliteit van leerlingen, maar zeker ook hun gevoel voor taal.

 

https://www.kleinkunstig.nl

Gerelateerde artikelen

Het kantoor moet goed georganiseerd zijn

Rijschool Nieuwegein