Updated : jun 11, 2019 in Gezondheid

Snurken tegengaan doen je zo: 5 tips

Heb jij last van een snurkende partner? Of ben jij zelf degene die regelmatig snurkt? Dan weet je dat snurken vervelende gevolgen kan hebben. Snurken tegengaan is helaas lastiger dan je denkt. Lees hieronder daarom de 5 beste tips.

1. Stoppen met roken

Roken is zeer ongezond en zorgt voor irritaties van de luchtwegen. Soms kan roken zelfs leiden tot vernauwingen en onstekingen. Het is daarom ook niet zo gek dat het een bekende oorzaak van snurken is. Snurken ontstaat immers doordat er een belemmering van de ademhaling plaatsvindt.

Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat roken de kans op snurken vergroot. Wil jij stoppen met snurken? Stop dan met deze ongezonde gewoonte.

2. Afvallen

Naast roken is overgewicht een bekende oorzaak van snurken. Dit komt doordat overtollig vet in de nekstreek zorgt voor een vernauwing van de luchtweg. Hierdoor wordt het ademhalen bemoeilijkt en vindt er gesnurk plaats. Afvallen zal niet alleen beter zijn voor je gezondheid, maar ook zorgen dat je meer lucht krijgt. Ga dus de strijd met je overtollige kilo’s aan!

3. Minderen met alcohol

Alcohol heeft een spierverslappende werking. Hierdoor kunnen de spieren de keelholte minder goed openhouden. Daarnaast zakt de onderkaak naar achteren (hier ga we zometeen verder op in). Kortom: de kans op snurken na het drinken van alcohol is enorm groot. 

Je doet er daarom goed aan om geen alcohol te drinken voordat je gaat slapen, in ieder geval 2 tot 4 uur. Drink daarnaast maximaal 2 glaasjes per dag. Drink jij normaal gesproken graag een slaapmutsje voordat je gaat slapen? Probeer dit dan te vervangen door een kop thee met honing. (Liever geen warme melk, omdat zuivel juist de kans op snurken vergroot).

4. Snurkbeugel

Bij de meeste mensen is een naar achter vallende onderkaak de oorzaak van snurken. Dit wordt veroorzaakt door extreme verslapping van de spieren, veroorzaakt door bijvoorbeeld ouderdom, erfelijkheid, alcoholgebruik of het gebruik van kalmerende middelen of slaaptabletten.

Doordat de onderkaak naar achteren zakt, wordt de luchtweg geblokkeerd door de huig en het zachte gehemelte. Hierdoor ontstaat snurken. Een snurkbeugel gaat dit tegen. De beugel houdt de onderkaak lichtjes naar voren, waardoor de luchtweg vrij blijft.

Een snurkbeugel van goede kwaliteit is die van Mr. Anti Snurk.

5. Neusspreider

Heb jij last van snurken door een geblokkeerde neusholte? Dan heb je meer baat bij de aanschaf van een neusspreider tegen snurken. Deze verwijdt de neusgaten van binnenuit. Hierdoor krijg je meer lucht en vindt er tijdens de ademhaling minder weerstand plaats. Ook zul je dieper slapen en fitter wakker worden.