Deze vraag wordt heel vaak gesteld. En met een goede reden. Nu iedereen het heeft over contentbeheer, contentontwikkeling, contentstrategie, content wat dan ook, is het moeilijk om te weten wat er echt mee bedoeld wordt als ‘content’ wordt genoemd. Dit is de definitie die Steve en ik gebruiken: “Content is de uitdrukking van informatie voor een doel aan een publiek via een kanaal.” De definitie bestaat uit vijf punten:
De sleutel tot succesvolle communicatie is het expliciet identificeren en optimaliseren van elk van de afzonderlijke elementen. In dit artikel wordt ingegaan op de informatieve delen en hoe je deze kunt “operationaliseren”. Wij van contentbureau Crossphase hebben elk punt verder voor jou uitgewerkt. Lees snel verder! 1. InformatieWat voor informatie wil je overbrengen? Dit is meestal consistent in alle formulieren omdat het is verankerd door berichten. Informatie, zoals we het hier definiëren, is de combinatie van de belangrijkste ideeën die het publiek moet weten en de belangrijkste details (bewijs, uitleg en voorbeelden) die die ideeën ondersteunen. 2. DoelWaarom doen we dit? Wat willen we dat ons publiek denkt/doet/voelt? Content is het meest succesvol wanneer we deze ontwerpen om een specifiek doel te bereiken. Het expliciet vermelden van dit doel bevordert de ontwikkeling van inhoud die resoneert met uw publiek. 3. PubliekWie is onze beoogde consument voor deze inhoud? Te vaak creëren we inhoud zonder volledig rekening te houden met ons publiek. Identificeer expliciet de mensen die u wilt bereiken, hun zorgen en hun vragen. Hier ontmoeten relevantie en resonantie elkaar. 4. KanaalHoe krijgen we onze content bij ons publiek? Plaats geen berichten op Facebook als de mensen die je probeert te bereiken op Linkedin zitten. Begin met alle kanalen waarop uw publiek afstemt. Gebruik een ‘doelfilter’ om deze lijst te onderscheiden van de mate waarin bepaalde kanalen jouw doel het beste dienen. Gebruik vervolgens een doelgroep of ‘doelfilter’ om de lijst nog verder te verkleinen, waarbij je je richt op die kanalen die het meest effectief zijn gericht op de mensen die je wilt bereiken. 5. VormHoe zal onze communicatie in zijn definitieve staat worden weergegeven? Kies met gekozen kanalen genres en vormen die zijn geoptimaliseerd om het woord te verspreiden. Begin met genre: brief aan de redacteur, video, blog post. Denk dan aan vorm: mediatype, formaat of lengte, stijl, etc. om de optimale “presentatie” te creëren.
|
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Dekbedovertrek met rits Dekbedovertrek met rits kopen? Zie je er ook altijd zo tegenop om je bed op te maken of te verschonen? Dan is een dekbedovertrek met...
- De muren er heel anders uit laten zien Het huis er helemaal anders uit laten zien, dat kan op veel verschillende manieren. Je kunt namelijk veel aspecten van het huis veranderen. Je kunt...
- Het belang van schroeven Voor het maken van bedden, kasten, stoelen en vrijwel alle andere meubels, zijn schroeven een vereiste. Met schroeven kun je verschillende onderdelen met elkaar verbinden....
- Zijn elektrische fietsen goed voor mijn conditie? Het is algemeen bekend dat fietsen gezond is voor je conditie, maar de veel bediscussieerde vraag is of elektrisch fietsen ook goed is voor...
- Hoe de kwaliteit van een stalvloer de klauwverzorging belangrijker maakt. Waarschijnlijk kennen veel mensen het belang van een goede klauwverzorging bij koeien niet, en als men het wel weet wat men waarschijnlijk niet exact waarom...
- Waarom ronde labels van etiketten.nl? Bent u op zoek naar labels voor uw webshop of winkel? Dan zijn ronde labels misschien wel wat u zoekt. In deze blog vertellen we...