Wiellagers

Wiellagers maken uw auto minder kwetsbaar voor slijtage door wrijving. Ze zorgen ervoor dat er minder druk op de aansluiting tussen as en wiel uitgeoefend wordt. Een wiellager bestaat uit twee holle buizen gevuld met kogeltjes en smeermiddel. Ze moeten goed onderhouden worden en zo nu en dan vervangen. Bij de APK en grote onderhoudsbeurten worden wiellagers altijd gecontroleerd, maar toch kan er zo nu en dan een probleem ontstaan. Gelukkig hoeft dat bij deze onderdelen geen of weinig moeite en geld te kosten. Een lager vervangen is namelijk zo gedaan met wat geduld, tijd en zorgvuldigheid en de onderdelen zijn ruim verkrijgbaar in winkels en op internet.

Problemen met wiellagers

De meeste voorkomende problemen met wiellagers zijn slijtage van de kogeltjes en te weinig smeermiddel in de ringen. Bij het laatstgenoemde probleem is vervangen uiteraard overbodig, wat smeermiddel toevoegen is dan de oplossing. U kunt de problemen zelf constateren door tijdens het rijden te luisteren: deze onderdelen veroorzaken bij het sturen naar een kant een zingend of brommend bijgeluid vanaf de wielen. Met een vergrootglas of loep naar het onderdeel kijken geeft snel uitsluitsel over de staat van de kogeltjes: zijn die beschadigd dan moet er gesleuteld worden.

Van probleem naar oplossing

Het smeren van deze onderdelen is eenvoudig. Het dient voor twee derde gevuld te zijn met vet of olie, de productspecificaties geven aan welke nodig is. Bij meer vet stijgt de temperatuur in het onderdeel te snel zodat het smeermiddel er weer uitloopt en het lager vastloopt. Vervangen is een klusje wat vooral de juiste onderdelen vraagt, er zijn via internet genoeg handleidingen voor te vinden. Let erop dat u het juiste merk aanschaft, net als bij de remschijven leert de ervaring dat merkonderdelen het beste passen. Een wiellager BMW past dus het beste bij dit merk auto. De juiste maat is ook essentieel.

http://www.wiellagers.info/